tisdag 12 juni 2007

6 juni nationaldagen




Den 6 juni på Sveriges naionaldag skulle vi, Eva Zetterberg (ambassadören) och jag först besöka svenska skolan mitt på dagen. Vi åkte dit med en kaka med blågula band på, gula och blå ballonger, småflaggor och så gitarren. Eva pratade med barnen och berättade lite om nationaldagen och ställde lite frågor och sedan sjöng vi! Först nationalsången förståss sen den ena barnvisan efer den andra, mycket av Astrid Lindgren givetvis men också andra. Barngruppen hade stor spridning i åldrar, från 4 år upp till 12 år.
På kvällen var det fest på residenset med c:a 300 inbjudna gäster och förberedelserna hade pågått länge. All mat var hemlagad och tält var uppsatta för ifall det skulle bli regn - det är ju regnperiod just nu - m.m. När gästerna anlänt höö Eva Zetterberg ett tal, följt av ett tal av en representant för Nicaraguas regering och sen Ntionalsånger, först den Nicaraguanska på band och sedan den svenska som vi sjöng tillsammans. Sedan skulle jag sjunga och det gjorde jag också, men till min förtvivlan var jag redan hes - jag hade dragits med en infektion i luftrören sedan 2:a dagen jag var här, - och omställningen till ett helt nytt klimat hade frestat på. Det blev bara 5-6 sånger sedan var rösten slut!!! Jag lyckades dock sjunga en vers på en nicaraguansk sång som jag lärde mig dagen innan, vilket uppskattades av den inhemska publiken. Det var verkligen urtrist att inte kunna sjunga mer, jag som älskar att sjunga, och hade sett fram emot att hålla på en bra stund. Men det var en mycket festlig tillställning - verkligen lyckad!!!!!
Dagen efter var jag tvungen att uppsöka läkare, men det är en annan historia.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida